Thursday 26 February 2015

PENDAHULUAN


       Perayaan adalah sesuatu aktiviti yang disambut oleh sesebuah masyarakat ataupun kaum. Kebiasaannya, sesuatu perayaan itu disambut oleh sesebuah kaum adalah bertujuan memperingati peristiwa penting yang pernah berlaku pada suatu masa dahulu. Selain itu, perayaan juga akan disambut berdasarkan agama yang dianuti oleh sesebuah kaum tersebut.

        Di negara Malaysia mempunyai masyarakat yang berbilang kaum. Oleh iu, terdapat pelbagai jenis perayaan yang disambut pada setiap tahun. Dalam negara Malaysia mempunyai tiga kaum majoriti iaitu kaum Melayu, Cina dan India. Dengan ini, setiap kaum pastinya berpeluang untuk menyambut perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Korban, Tahun Baru Cina, Deepavali dan sebagainya. Disamping itu, masyarakat Malaysia juga mengamalkan amalan berkongsi perayaan dan menghormati perayaan kaum lain.

     Tambahan pula, melalui perkongsian perayaan, perpaduan dan kesepakatan masyarakat di negara kita dapat diutuhkan. Sememangnya, Malaysia merupakan negara yang unik dengan masyarakatnya yang berbilang kaum. Malaysia bukan sahaja terdiri daripada kaum utama seperti Melayu, Cina dan India tetapi Malaysia juga diduduki oleh kaum-kaum minoriti seperti Kadazan, Iban, Bidayuh dan sebagainya. Maka, kajian ini akan mengkaji 3 perayaan yang disambut di Malaysia supaya sifat saling menghormati antara rakyat dapat dipupuk.

No comments:

Post a Comment