Thursday 26 February 2015

HARI DEEPAVALI


Hari Deepavali merupakan perayaan yang disambut oleh semua penganut yang beragama Hindu diseluruh dunia dan merupakan hari cuti di Malaysia. Perayaan Deepavali ini disambut pada hari bulan Aippasi dan juga dikenali sebagai Pesta Cahaya Pelita yang dipasang dalam barisan dapat diihat dan dinyalakan di rumah penganut Hindu bagi melambangkan kejayaan dan kebaikan.

Pada pagi Deepavali,penganut Hindu akan menjalani mandi minyak yang melambangkan penyucian badan dan semangat. Selepas upacara yang melambangkan permulaan yang baru,penganut Hindu akan mengunjungi di mana patung dewa Hindu akan dikalungkan dengan kalungan bunga.

Pada pintu masuk rumah penganut Hindu akan ada hiasan "kolam",hiasan bungaan halus yang dilakarkan di atas tanah yang biasanya diperuat daripada bijirin pelbagai warna akan diletakkan. Hiasan "kolam" ini merupakan lambang penyembahan dewa Lakshimi. Dewa Kekayaan yang dipercayaai hanya akan mengunjungi rumah mereka yang mempunyai hiasan "kolam" di pintu masuk rumah mereka. "Kolam" ini merupakan tradisi bagi agama Hindu dan agama Islam dilarang untuk meniru perbuatan ini.

No comments:

Post a Comment